Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.


Úvod » Články » HOŘČÍK

Články / HOŘČÍK

Bohatý element naší planety -hořčík, je přítomný v každém orgánu lidského těla.
Je považován za životně důležitý minerál pro více jak 300 biochemických reakcí, které regulují naše zdraví.
Bohužel ale většina z nás nemá dostatek hořčíku v těle, a díky tomu nevědomky trpí.
Nedostáváme ho dostatečné množství taky díky filtrování vody a snižování minerálních látek pesticidy v zemědělství.
Příznaky nedostatku hořčíku

Existuje množství často přehlížených příznaků nedostatku hořčíku (magnesia) v organismu, avšak nejčastější příznaky se projevují v oblastech:

  • hlavy – bolest hlavy, slabost, závratě, migréna, nervozita, napětí, deprese, stres, úzkost, porucha soustředění, problémy se spánkem, únava, vyčerpání
  • srdce – bolest na hrudníku, nepravidelný tlukot srdce, zrychlené bušení srdce, pocení, riziko náhlého srdečního selhání
  • svalů – bolest v záhlaví, strnulost šíje, mimických a žvýkacích svalů, svalové křeče, mravenčení v končetinách (parestézia), zvýšená dráždivost (tetanie), třes
  • vnitřních orgánech – žaludeční křeče, průjem, zvracení, křeče v hrdle, napětí trávících orgánů., ledvinové kameny

Lidé většinou přehlíží tyto zdravotní těžkosti a k lékaři přichází už se závažnými zdravotními komplikacemi, které jsou následkem dlouhodobě nízké hladiny magnesia v organismu. V mnohých případech by stačilo, aby lidé se zvýšenou potřebou magnesia (tzv. ohrožené skupiny) řešili problém hypomagnesemie preventivně a udržovali si optimální hladinu magnesia v těle.

Příčiny nedostatku magnesia Minerální látky hrají v lidském těle významnou úlohu podobně jako vitamíny a stopové prvky. Magnesium je druhým nejvýznamnějším kationem v lidském těle a důležitým prvkem kostní látkové přeměny, který ovlivňuje pevnost kostí.

Magnesium (hořčík) v potravinách

Dnešní strava je chudší na přirozený zdroj magnesia a má za následek růst populace trpící hypomagnesemií (nedostatek magnesia).

Magnesium (hořčík) v potravinách se ztrácí především kvůli industrializování potravinářského průmyslu, šlechtění nových odrůd zeleniny a ovoce, technologickému zpracování potravin či celkové změně klimatu.
Stejně tak nevhodná úprava potravin jako smažení nebo konzervování má za následek menší obsah magnesia v potravinách. Množství přijatého magnesia se nerovná množství vstřebaného. Z celkově přijatého magnesia dokáže organismus vstřebat jen asi 30 %. Jeho vstřebávání zhoršuje přítomnost tuků, cukrů, vlákniny a volného vápníku v jídle. Optimální hladinu magnesia v těle narušuje i nadměrné pití alkoholu, kávy a různých energetických nápojů, velký příjem sladkostí.

Další klíčový způsob pro doplnění hořčíku? Hořčíkový olej!
Navzdory svému jménu, hořčíkový olej vlastně ani není olej. Název vznikl v důsledku olejovité textury kdy vločky chloridu hořečnatého se smísí s vodou.
Zákoutí hořčíkového oleje
Ionty hořčíku v těle se nejběžněji objevují v kostech, ale jsou také nedílnou součástí enzymů které pomáhají rozkládat potraviny které konzumujeme kvůli energii. Hořčík je pomocníkem v mnoha různých tělesných procesech.
Hořčík se podílí na syntéze základních molekul jako je DNA, RNA a proteinů.
V kostech, buněčných membránách a chromozomech hořčík tvoří velkou část konstrukčního základu. Hořčík taktéž hraje velkou roli v nutričních reakcích a interakcí, čímž dopomáhá absorbci a rovnováze v těle.
Je důležité si uvědomit, že hořčík je klíčovým prvkem k vstřebávání vápníku.
Tyto dvě úlohy jsou vzájemně ve velmi blízkém vztahu, protože pokud máte nedostatek vápníku nebo se tvoří nerovnováha, je velmi pravděpodobné že máte i nedostatek hořčíku a obráceně..
Často nedostatek hořčíku může být indikátorem pro předpověď pozdějších problémů s nedostatkem vápníku, protože má vliv na jeho absorbci.

Nedostatek hořčíku má řadu negativních vlivů a byl spojen s:
  • Hypertenze a kardiovaskulární onemocnění

  • Arytmie

  • Ischemická choroba srdeční

  • Pocení

  • Třes, brnění, studené končetiny

  • Metabolický syndrom

  • Mrtvice

  • Osteoporóza

  • Snížení citlivost na inzulín

  • Astma

  • Migrény a bolesti hlavy, bolestivá menstruace

  • Záněty

  • Problémy s vnitřními výstelkami cév

  • Snížení hodnoty cvičebního výkonu

  • Gastrointestinální problémy

 

Co je hořčíkový olej ?
Pradávní předci tyto takzvané dávné minerály užívali ke kožní a transdermální terapii po staletí s malou znalostí vědy. Ty zahrnovaly minerální koupele, bylinné obklady, bahenní zábaly a parní kabiny.
Nyní již víme jak prospěšná transdermální terapie může být. V tomto případě transdermální aplikace hořčíku pomáhá při rychlosti a efektivnosti léčby a zabraňuje vedlejším účinkům.
Bylo zjištěno, že hořčík ačkoliv je obsažen v mnoha volně dostupných potravinových zdrojích, nebo doplňcích stravy, není dobře absorbován orálně. Hořčík užívaný orálně může být ovlivněn řadou prvků ve střevech, při vyšším dávkování může způsobit projímavé účinky, čímž se rapidně sníží doba ve které se mohou minerály absorbovat.
Injekce hořčíku se běžně používají při srdečním infarktu a mozkové mrtvici, ale nejlepší způsob jak pravidelně zvyšovat hladinu hořčíku přes kůži.

7 Výhod používání hořčíkového oleje

1. Sportovní výkon a regenerace
Atleti potřebují adekvátní hladinu hořčíku k podávání lepších výkonů. Studie hořčíku prokázaly, že výkon přerozděluje hořčík v celém těle a jeho nedostatek může mít negativní vliv na fyzický výkon. Sportovci jako gymnasti a zápasníci kteří spoléhají na kontrolu váhy můžou být postiženi nejvíce.
Jednotlivci s nedostatkem hořčíku mohou najít příznivý vliv na jejich sportovní výkony, jeli zaveden hořčík jako doplněk. Hořčíkový olej také účinkuje jako přírodní emulze pro uvolnění svalů, při bolesti svalů a kloubů nebo při bolesti zad, kdy poskytuje úlevu od bolesti.
2 Úleva od migrény
Lidé trpící migrénou mají nižší hladinu interculelárního hořčíku během akutních záchvatů migrény. Nízká hladina hořčíku má vliv na množství příbuzných receptorů a neurotransmiterů, které způsobují migrény. Studie také ukázaly, že pravidelné doplňování hořčíku může snížit jejich četnost.
3 Péče o pleť
Ve studiích týkající se používání olejů, bylo prokázáno že hořčíkový olej rozlomí různé tuky a mastnotu a proto může pomoci při snižování mastné kůže. Výhody hořčíku zahrnují také zmírnění podráždění kůže včetně akné a zarudnutí.
4 Regulace cukrovky
Nedostatečné kontrolování hladiny cukru může vyústit k velkému vylučování glukozy v moči, což vyčerpává hladiny hořčíku a má závažné důsledky v odolnosti na inzulín. Správná koncentrace hořčíku je velmi důležitá u pacientů s diabetes, u kterých může odolnost na inzulín mít za následek velké problémy s kontrolou Diabetes mellitus.
5. Regulace hypertenze
Bylo prokázáno, že suplementy hořčíku způsobují mírné snížení krevního tlaku u pacientů trpících hypertenzí. Existuje celá řada dalších faktorů které mají vliv na krevní tlak u těchto jedinců, bylo ale uzavřeno, že hořčík je jedním z těch hlavních.
6. Snížení stresu
Hořčík je již dlouho znám pro svou schopnost zbavit stresu . Pomáhá u nesčetného množství neurologických a fyziologických procesů kdy je tělo pod stresem, takže udržení dostatečné hladiny pomůže vyvážit hormony přirozeně.
7. Zlepšení spánku
Hořčík působí jako přírodní relaxační minerál na který nedá dopustit spousta lidí trpící problémy se spánkem. Pomáhá spánku kvůli jeho minerální schopnosti relaxovat GABA receptory v mozku a nervovém systému, který napomáhá "zpomalit" jak je třeba ke spánku.

Vhodné jsou také koupele ve vaně, nejvhodnější je 1%ní roztok s Epsomskou solí.
To znamená, že se použije 1 kilogram Epsomské soli na 100 litrovou vanu. Koupel v teplotě 38 C a po dobu minimálně 30 minut, 2-3x týdně.

Suplementace hořčíku prokázala také výhody jako
  • Péče proti křečím pro těhotné ženy s preeklampsií nebo eklampsií

  • Ochrana proti poškození mozku u předčasně narozených dětí

  • Pomoc s ranní nevolností těhotných žen

  • Vyvažování hormonů

  • Zmírňování příznaků PMS

  • Prevence osteoporozy

Suplementace hořčíku v těle je záležitostí minimálně 6-12 měsíců

Jak používat hořčíkový olej?

Je doporučeno, že jakmile začnete používat hořčíkový olej, měli by jste pokračovat 2-3x denně a aplikovat tolik jak moc se budete cítit pohodlně. Může nějakou chvíli trvat aby se zvýšila hladina hořčíku, takže je důležité držet se pravidelného denního aplikování. Sledujte vaši pohodu a onemocnění před zahájením aplikace zda je nutné měnit dávkování.
Sprej: Postřik hořčíkového oleje přímo na kůži je nejčastější aplikace minerálů. Nejlepší je aplikovat po sprše kdy je pokožka jasně čistá od mastnoty.
Aplikace nejlépe zezadu pod kolena, do podpaží, na břicho, šlapky.
Po postřiku se olej důkladně vtírá a nechá se absorbovat přibližně 15-30 minut. V závislosti na na Vaší volbě se můžete buď později opláchnout či setřít zbytky oleje z pokožky.
Prvních pár aplikací může mít za následek nepříjemné brnění. Tento pocit by se měl vytratit při dlouhodobější apliakci.
Masáže: Masáž podporuje krevní oběh a napomáhá maximalizovat absorbci oleje. Hořčíkový olej se užívá především na postižené místo, masáže mohou zmírnit křeče.
Koupel: Někteří uživatelé říkají, že přímá aplikace hořčíku může způsobit menší brnění , takže zředění oleje v horké koupeli je výrobnou alternativou.
Zábal na nohy: Podobné jako při koupeli, namáčení chodidel nebo nohou v teplé vodě s hořčíkem může působit blahodárně na specifické oblasti.

Potencionální vedlejší účinky hořčíkového oleje.
U některých lidí se stávajícími nemocemi nebo citlivostí se mohou vyskytnout vedlejší účinky. Například jedinci s nízkým krevním tlakem by měli používat hořčíkový olej opatrně. Začněte s menším množstvím a krátkým absorbčním časem. Hypotenze může být snadno ovlivněna příjmem soli, změnou stravy a léky či doplňky stravy, takže je důležité být opatrný.
Pokud užíváte léky proti úzkosti, hořčíkový olej může hyperaktivně přeopravit Váš nervový systém. Pokud se Vám tedy zdá, jako by jste se stávali až příliš uvolnění při kombinování hořčíku a antidepresivi, je nejlepší ihned hořčík eliminovat.
Jedinci s citlivou pokožkou by měli testovat velmi zředěnou formu hořčíkového oleje na své kůži před použitím na celém těle. Tak lze docíli přidáním většího množství vody do roztoku. Obvyklé brnění by mohlo být horší a a mohlo by vznikat silné podráždění pokožky pro ty kteří mají již citlivou kůži.

Jedinci s poruchou funkcí ledvin a omezení ledvin by měli být rovněž opatrní a měli by se poradit se svým lékařem před zahájením suplementace hořčíku. Jakékoliv léky na předpis by měly být prověřeny zda nezpůsobují nežádoucí účinky při kombinaci s hořčíkem.


Dopřejte si magnéziovou koupel z ,,Živé magnéziové soli" ta má díky vysokému obsahu hořčíku pozitivní vliv na celé tělo. Do vany je třeba dát 1/4-1/2 kg soli a 38-45 stupňů voda. Ve vode vydržet minimálně 20 minut, neoplachovat tělo, jen se utřít a v teplém županu zůstat salších 20 minut.