Pro základní funkčnost, zpříjemnění používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu také pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies. Nastavení vlastních preferencí cookies můžete kdykoli upravit odkazem ve spodní části stránek.


Úvod » Články » HOŘČÍK

Články / HOŘČÍK

 

Bohatý element naší planety - hořčík, je přítomný v každém orgánu lidského těla.

Je považován za životně důležitý minerál pro více jak 700 biochemických reakcí, které regulují naše zdraví.

Bohužel ale většina z nás nemá dostatek hořčíku v těle, a díky tomu nevědomky trpí.

 

Příznaky nedostatku hořčíku

Existuje množství často přehlížených příznaků nedostatku hořčíku (magnesia) v organismu, avšak nejčastější příznaky se projevují v oblastech:

hlavy – bolest hlavy, slabost, závratě, migréna, nervozita, napětí, deprese, stres, úzkost, porucha soustředění, Alzheimerova choroba, problémy se spánkem, únava, migrény, bolesti hlavy, zmatenost, vyčerpání

srdce a žíly – bolest na hrudníku, nepravidelný tlukot srdce, zrychlené bušení srdce, pocení, riziko náhlého srdečního selhání, ateroskleróza s ložisky vápníku, krevní sraženiny

svalů – bolest v záhlaví, strnulost šíje, mimických a žvýkacích svalů, svalové křeče, mravenčení v končetinách (parestézia), zvýšená dráždivost (tetanie), neuropatie, třes, chronická bolest zad

vnitřních orgánech pálení žáhy, žaludeční křeče, průjem, zvracení, křeče a bolest v hrdle, napětí trávících orgánů, ledvinové kameny, astma,  střevní onemocnění, zvýšený cholesterol,  hypertenze, záněty, silné pocení, mužská neplodnost...

Lidé většinou přehlíží tyto zdravotní těžkosti a k lékaři přichází už se závažnými zdravotními komplikacemi, které jsou následkem dlouhodobě nízké hladiny magnesia v organismu. V mnohých případech by stačilo, aby lidé se zvýšenou potřebou magnesia (tzv. ohrožené skupiny) řešili problém hypomagnesemie preventivně a udržovali si optimální hladinu magnesia v těle. Jakákoliv detoxikace organismu se pomocí hořčíku zlepší o 70%.

Příčiny nedostatku magnesia Minerální látky hrají v lidském těle významnou úlohu podobně jako vitamíny a stopové prvky. Magnesium je druhým nejvýznamnějším kationem v lidském těle hned po vápníku, a důležitým prvkem kostní látkové přeměny, který ovlivňuje pevnost kostí. Bohužel důležitý vápník v těle, bez hořčíku je obrovským problémem.

Magnesium (hořčík) v potravinách

Možná ještě před 100 lety jste mohli dostat 500mg hořčíku denně z dobré stravy. Od té doby se půda stala tak vyčerpanou že dnešní strava je chudá na přirozený zdroj magnesia a má za následek růst populace trpící hypomagnesemií (nedostatek magnesia).

Magnesium (hořčík) v potravinách se ztrácí především kvůli industrializování potravinářského průmyslu, šlechtění nových odrůd zeleniny a ovoce, technologickému zpracování potravin, či celkové změně klimatu.
Stejně tak nevhodná úprava potravin jako vaření, smažení, nebo konzervování, má za následek menší obsah magnesia v potravinách. Množství přijatého magnesia se ještě nerovná množství vstřebaného. Z celkově přijatého magnesia dokáže organismus vstřebat jen asi 30 %. Jeho vstřebávání zhoršuje přítomnost tuků, cukrů, vlákniny a volného vápníku v jídle. Optimální hladinu magnesia v těle narušuje i nadměrné pití alkoholu, kávy a různých energetických nápojů, velký příjem sladkostí.

Nejlepší způsob jak zaručeně doplnit chybějící hořčík v těle je užívat pravidelně ReMag, více se dozvíte v knize Zázrak jménem hořčík -ukázka z knihy je zde

Další způsob pro doplnění hořčík může být Hořčíkový olej který se nanáší na kůži a tím obchází náš zažívací teakt. Navzdory svému jménu, hořčíkový olej vlastně ani není olej. Název vznikl v důsledku olejovité textury kdy vločky chloridu hořečnatého se smísí s vodou.

 

Hořčík se podílí na syntéze základních molekul jako je DNA, RNA a proteinů.

V kostech, buněčných membránách a chromozomech hořčík tvoří velkou část konstrukčního základu. Hořčík taktéž hraje velkou roli v nutričních reakcích a interakcí, čímž dopomáhá absorbci a rovnováze v těle.

Je důležité si uvědomit, že hořčík je klíčovým prvkem k vstřebávání vápníku. Bez něj vápník dělá v těle shluky a zanáší nám tkáně, tvoří usazeniny na kloubech, kameny a pod.    

Tyto dvě úlohy jsou vzájemně ve velmi blízkém vztahu. Často nedostatek hořčíku může být indikátorem pro předpověď pozdějších problémů s nedostatkem vápníku v kostech, protože má vliv na jeho absorbci.

Hořčík v těle nikdy nedoplníte pokud užíváte doplňky s vápníkem ! Poměr hořčík s vápníkem musí být v těle 1:2 a vápník je v každé potravině! Z tohoto důvodu používejte jako doplněk ReMag který se do těla vstřebává 100% u každého. Obchází totiž trávící pochody ve střevech, díky částicím ve velikosti pikometru které se vstřebají již v žaludku.

 

Bylo zjištěno, že hořčík ačkoliv je obsažen v mnoha volně dostupných potravinových zdrojích, nebo doplňcích stravy, není dobře absorbován. Běžný hořčík užívaný orálně může být ovlivněn řadou prvků ve střevech, při snaze o vyšší dávkování může způsobit projímavé účinky, čímž se rapidně sníží doba a tím i účinnost ve které se mohou minerály absorbovat.

 

Injekce hořčíku se běžně používají při srdečním infarktu a mozkové mrtvici, ale nejlepší způsob jak pravidelně zvyšovat hladinu hořčíku a tím i těmto problémům předcházet je ReMag

 

Vhodné jsou také koupele ve vaně, nejvhodnější je 1%ní roztok s Epsomskou solí.

To znamená, že se použije 1 kilogram Epsomské soli na 100 litrovou vanu. Koupel v teplotě 38 C a po dobu minimálně 45 minut, 2-3x týdně.

 

Suplementace hořčíku prokázala také výhody jako

  • Péče proti křečím pro těhotné ženy s preeklampsií nebo eklampsií

  • Ochrana proti poškození mozku u předčasně narozených dětí

  • Pomoc s ranní nevolností těhotných žen

  • Vyvažování hormonů

  • Zmírňování příznaků PMS

  • Prevence osteoporozy

Suplementace hořčíku v těle je záležitostí minimálně 4 - 9 měsíců, v případě podávání produktu ReMag. Pokud použijete jinný produkt je pravděkodobné že k doplnění potřebné hladiny hořčíku v těle nedojde ani po mnoha měsících podávání.

Nezapomeňte že s přísunem hořčíku do těla je nutno zvýšit přísun sodíku a to pouze v kvalitní soli nikoli v soli běžně používané

 

Jaká forma hořčíku je nejlepší

Pokud se zajímáte jak nejlépe doplnit hořčík pomocí doplňků stravy, zjistíte, že existuje velmi mnoho různých druhů hořčíku. Ne všechny jsou však stejné či srovnatelné.

Různé formy hořčíku jsou v těle různě metabolizovány a mají i některé rozdílné účinky. Velmi důležité je, do jaké míry bude hořčík v těle vůbec vstřebán.

Která forma hořčíku je tedy nejlepší z hlediska přínosů pro zdraví, vstřebatelnosti a možných vedlejších účinků?

Nejlepší formy hořčíku:

ReMag - je vymyšlen doktorkou Deanovou. Je vyroben z čistého zdroje chloridu hořečnatého. Je vyvinut tak, aby dodával stabilizované hořčíkové ionty, které mají podobnou velikost jako hořčík v rostlinách. ReMag je pikoiontová forma hořčíku, menšího průměru než minerální iontové kanály v těle. jeho přímá a úplná absorbce do buněk znamená, že přípravek ReMag obchází střevo a nedostane se ani do tenkého střeva, kde by působil projímavě.

Glycinát

Glycinát nebo bisglycinát hořčíku je jedním z dobrých doplňků hořčíku. Jedná se hořčík navázaný na aminokyselinu glycin. Působí relaxačně, je dobrý pro zklidnění střevní stěny a nervů. Jedná se o jednu z nejlepších běžně dostupných forem hořčíku pro ty, co chtějí zvýšit hladinu hořčíku v důsledku stresu.

Malát

Kyselina jablečná se přirozeně vyskytuje v mnoha potravinách, zejména v ovoci. Kyselina jablečná je klíčovou součásti procesu výroby energie v těle. Tento proces se nazývá Krebsův cyklus a je zodpovědný za výrobu energie ATP. Pokud je malát zkombinován s hořčíkem, vytváří prostředek, který poskytuje uklidnění a zároveň víc energie jako nakopávač. Tento typ doplňku hořčíku je skvělý pro stavy nízké energie, únavu a bolesti svalů. Zároveň je jeho vstřebatelnost stejně vysoká jako u hořčíku bisglycinátu. To z něj dělá jednu z dobrých forem hořčíku vůbec.

Hořčík Treonát

Studie ukazjí, že hořčík treonát může proniknout přes mozkovou bariéru, což z něj činí nejlépe absorbovatelný typ hořčíku. Je schopen proniknout do mozku a posílit receptory, které jsou zodpovědné za paměť a učení, zklidnění mysli a mozkový výkon. Výsledky jedné studie ukázaly, že staré krysy užívající magnesium threonate zaznamenaly 100% zlepšení v prostorové paměti a dokonce překonaly i mladší krysy, které neužívaly hořčík treonát. Nevýhodou této formy hořčíku je především cena, která je vysoká v porovnání s ostatními doplňky hořčíku.

Citrát

Citrát hořečnatý je dobře dostupný a může být i doporučován, ale v porovnání s výše zmíněnými formami není tak přínosný. Ve vyšším množství se u této formy již můžou projevit některé gastrointestinální potíže, avšak méně než u běžných forem jako je oxid hořečnatý.

Jaké jsou kofaktory hořčíku ?

Je otázka, zda lze využít plné výhody hořčíku, pokud nejsou současně brány i některé jeho kofaktory (spolupracující látky). Nedostatek kofaktorů může ovlivnit míru absorpce, jelikož minerály podobně jako vitamíny v těle často pracují společně pro udržení optimálního stav.

Bór - Bór pomáhá regulovat absorpci minerálů, stejně jako metabolismus a hladiny estrogenu. Pomáhá také využívat vápník, což je také kofaktor hořčíku.

Draslík - Hořčík a draslík pracují společně při regulaci elektrolytů v krvi a buňkách. Jedním z nejlepších zdrojů draslíku jsou banány a pomerančové džusy.

Selen - Hrstka para ořechů dodá více než denní doporučené množství pro selen, který je anitoxidantem, zvyšuje imunitu a podporuje tok krve. Je však potřeba nepřehánět to se selenem, jelikož ve větších množství může být naopak škodlivý. Další možností doplnění selenu v rozumějších dávkách než para ořechy je pomocí speciálních druhů pivovarských kvasnic obsahující selen.

Vitamin D zvyšuje absorpci hořčíku. Ideálním zdrojem vitamínu D je pobyt na slunci s dostatečnou intenzitou, což však v závislosti na ročním období a vzdálenosti od rovníku, nemusí být vždy možné. Nikdy nedoplňujte vitamín D uměle, bez doplňování kvalitního zdroje hořčíku!

Vitamin K2 - Vitamin K2 pracuje s hořčíkem, vápníkem a vitamínem D, aby je udržoval vyvážené a reguloval správné ukládání vápníku. Nejvíce je obsažen v japonském pokrmu natto a částečně v některých sýrech jako Brie, Gouda nebo Eidam.

Nejhorší formy hořčíku :

  • Oxid - Tato forma hořčíku je levná a často se vyskytuje jako součást v multivitamínových doplňcích. Není v těle dobře absorbována a ve vyšších množstvích může být projímavá a není proto doporučená.
  • Laktát (projímavé účinky)
  • Síran (dobrý pro externí aplikaci)
  • Aspartát (z důvodu navázání na stimulační neurotransmitter aspartát, který je potenciálně neurotoxický)
  • Karbonát (uhličitan hořečnatý)

Tyto formy nabízejí většinou nízkou míru vstřebatelnosti a některé mají využití především jako laxativní prostředek. Hořčík sulfát, známý také jako Epsomská sůl však může být užitečný např. pro hořčíkové lázně, ne však pro ústní doplnění.

Pro účely vnější aplikace hořčíku jako jsou koupele je též vhodná forma chlorid hořčíku, jež je velmi dobře rozpustný ve vodě.

Symptomy nedostatku hořčíku

Nedostatek hořčíku je často obtížně zjistitelný, jelikož v běžných krevních testech není snadno detekován. Je to z toho důvodu, že téměř veškerý hořčík v tělě je uložen v kostech a orgánových tkáních, zejména v srdci. Odhaduje se, že pouze 1% z celkového hořčíku v těle lze skutečně nalézt v krvi.

Orgány v lidském těle, které vyžadují nejvíce hořčíku zahrnují mozek, hladkou svalovinu srdce a zažívacího traktu, kosterní svaly a vaječníky u žen. Následkem toho jsou některé z nejvýznamnějších příznaků nedostatku hořčíku takzvaná mozková mlha, špatná paměť, potíže s koncentrací, svalové křeče, slabost, fibromyalgie, migrény, bolesti hlavy, úzkost, deprese a PMS.

To jsou některé z běžných příznaků, ale hořčík se také podílí na více než 300 různých enzymatických procesech v těle, takže příznaky nedostatku se mohou značně lišit.

Jaké jsou nejlepší přírodní zdroje hořčíku v potravinách?

  • Špenát
  • Kakao
  • Avokádo
  • Dýně
  • Sušené meruňky
  • Datle, banán, maliny
  • Mandle, kešu, pinové a vlašské ořechy
  • Brokolice, kapusta
  • Fazole, cizrna, hnědá rýže
  • Losos, tuňák, makrela
  • Minerální vody